středa 22. dubna 2015
Cílem jazykové výuky na prvním stupni základní školy je podpora rozvoje komunikačních kompetencí. Žáka se snažíme vybavit takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožní správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, vhodně se vyjadřovat a účinně uplatňovat a prosazovat výsledky svého poznávání. Ve 2. ročníku se cíleně věnujeme spojování a oddělování vět v mluvních celcích, řazení vět na základě děje či určování druhů vět podle postoje mluvčího.
Výstupy pro žáka:
- Rozlišuje druhy vět podle postoje mluvčího a vybírá vhodné prostředky k jejich tvoření.
- Uvědomuje si správné psaní vět.
- Užívá správná interpunkční znaménka za větami.
- Orientuje se v textu.
V prvním oddílu si vyzkoušíme spojování vět, rozlišíme jednoduchou větu a souvětí, poznáme spojky, které můžeme využít při spojování vět. Připravena máme tři cvičení:
- Rozlišíme jednoduchou větu a souvětí: cvičení.
- Při spojování vět doplňujeme vhodné spojky: cvičení.
- Spojujeme věty v česká přísloví: cvičení.
Druhý oddíl je věnován pořádku vět - snažíme se řadit věty za sebe podle děje. Opět můžeme využít tři cvičení:
- Říkadlo - řadíme věty podle toho, jak je říkáme za sebou: cvičení.
- Bajka Vrána a liška - seřadíme věty podle děje: cvičení.
- Pohádka O perníkové chaloupce - seřadíme věty podle děje: cvičení.
V posledním oddílu trénujeme určování druhů vět podle postoje mluvčího a doplňování interpunkce na konci vět. Zde máme připraveno sedm cvičení:
- Pohádka - určujeme druhy vět: cvičení.
- Pohádka - určujeme druhy vět: cvičení.
- Bajka - určujeme druhy vět: cvičení.
- Bajka - určujeme druhy vět: cvičení.
- Pohádka - doplňujeme znaménka za větami: cvičení.
- Pohádky - doplňujeme znaménka za větami, určujeme druh věty: cvičení.
- Vtip - doplňujeme znaménka za větami, určujeme druh věty: cvičení.