Se žáky 2. a 3. ročníku se věnujeme úvodu do významu slov. Poznáváme slova nadřazená, podřazená a souřadná. Upřesníme si, co jsou slova protikladná a souznačná. Zmíníme se o slovech mnohoznačných a citově zabarvených. Při tomto mluvnickém vstupu se snažíme rozšiřovat slovní zásobu druháků a třeťáků, upřesňovat významy méně známých slov. V úvodu si zopakujeme, že každá věta, jako mluvní celek, se skládá ze slov. Při psaní musíme slova oddělovat mezerou. Ke konci této mluvnické kapitoly shrneme a procvičíme sestavení jednoduchých vět ve správném pořadí slov.
Výstupy pro žáka:
Orientuje se v textu. Ze slov skládá věty.
Třídí slova. Odlišuje nadřazenost a podřazenost slov. Porovnává významy slov, zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná.
V prvních dvou cvičeních si žák utvrdí poznatek, že
věta se skládá ze slov:
- říkadla - určíme a zapíšeme počet slov v říkadlech
- říkadla - říkadla rozdělíme na jednotlivá slova a zapíšeme jejich počet
V hlavní části této kapitoly se věnujeme slovům podle jejich významu.
1)
slova nadřazená - k
řadám slov přidáváme slova nadřazená
2)
slova podřazená - k nadřazenému slovu přidáme slova podřazená
3)
slova souřadná - sestavujeme řady slov souřadných
4)
slova protikladná - k zadaným slovům zapisujeme slova protikladná
5)
slova souznačná - tvoříme dvojice slov stejného nebo podobného významu
6)
slova mnohoznačná - zapisujeme mnohoznačná slova podle nápovědy
7)
slova citově zabarvená - tvoříme dvojice slov se stejným nebo podobným významem
V závěrečné části se věnujeme
pořádku slov ve větě. Z přeházených slov sestavujeme oznamovací věty